ECO-schools

De Bosseschool is een ECO-School. Achtergrondinformatie hierover kunt u lezen als u hier klikt.

Schooljaar 2017-2018

Dit schooljaar bestaat de ECO-commissie uit: Wes (6a), Elin (6b), Demi (7a), Emma (7b), Abel (8), Eva (8), ECO-ouder René Rentinck, juf Nelleke, juf Willeke en juf Evi.

We zijn al volop bezig met de plannen voor dit jaar! We willen namelijk meer groen op het schoolplein. Ook is er het plan om zonnepanelen te gaan plaatsen op het dak. Op dit moment zijn we onderzoek hiernaar aan het doen. Binnenkort brengen wij u verder op de hoogte!

Schooljaar 2016-2017

28 juni is het afscheid van juf Akkeline. Zij is jarenlang de 'kartrekker' van Eco-Schools geweest. Bij haar afscheid wordt haar een eigen groene vlag overhandigd en zij presenteert de Eco-Code: een prachtige mindmap, helemaal passend bij de Bosseschool en bij Eco-Schools, gemaakt door 3 creatieve en enthousiaste meiden uit groep 8.

 

 

11 april start Schooltuinproject voor de groepen 6.  De tuin is klaargemaakt, gefreesd, er is compost aangebracht en er zijn 46 tuintjes uitgemeten. Prachtig weer om te starten. De pootaardappeltjes en pootuitjes gaan de grond in o.l.v. Gerrie Mackloet en andere hulpouders.

   

   


29 maart 2017  Groepen 6 doen mee aan de Gemeentelijke Opschoondag

 

18 maart 2017   Onze geadopteerde zeehond Binkie wordt vrijgelaten.

Emma en Eva mogen op de kist zitten en die openen. Binkie was snel in het water!

    

    

Kijk dat pootje van Binkie steekt uit de kist!

Daar gaan ze, de vrijheid tegemoet!

Vanaf 5 januari 2017 zat Binkie, een grijze zeehond, in opvang A Seal. We hebben 500 euro verzameld op school voor zijn verzorging.

 

 

10 februari Warme Truiendag!  De verwarming gaat een paar graden lager om energie te besparen (dus ook CO2) en iedereen komt weer met lekker warme kleren op school. Alle groepen werken over energie, kijken er filmpjes over en rennen een Daily mile om lekker warm te blijven! De groepen 6 houden een energiespeurtocht in en rond de school.

groep 7 Daily mile


Ook groep 3 rende de daily mile:

De eco-kids startten op 18 januari met een rondje door de klassen om te vertellen over de grote adoptie van een zeehond bij A Seal. Ze willen 500 euro bij elkaar krijgen.

     

Op 22 november voeren de eco-kids samen met alle leerlingen van groep 7 de ECO- SCAN uit, een duurzaamheidsonderzoek van onze school. Aan de hand van 10 thema's wordt onderzocht hoe duurzaam de Bosseschool is. Het doel is om er één of twee onderwerpen uit te halen waarmee we aan de slag gaan.Enkele thema's zijn: energie, gebouw, veiligheid, water, groen, hygiëne.

  

  

   
Meester Adri weet overal wel antwoord op, dus elk groepje is wel een keer bij hem langsgegaan bij een lastig onderwerp.

In oktober krijgen de groepen 5 een les over Zwerfafval van Rob v.d. Drift. Aansluitend gaan ze de wijk in om die van zwerfafval te ontdoen:


In september wordt de werkgroep weer aangevuld met leerlingen uit de groepen
6 en 7.

Abel (gr.7a), Demi (gr.6a), Sanne (gr.8b), Emma (gr.6b), Eva (gr.7a), juf Akkeline, Finn (gr.8a).
Juf Evi en René Rentinck horen er ook bij.



Schooljaar 2015-2016

                    

                    Eco-kids:          MARIN         ANOUK      SANNE       FINN


Werken in de schooltuin, elke dinsdagmiddag. Soms is het vooral onkruid wieden. Wat staan de aardappels er goed bij, ze bloeien al.

Weer een grappige nieuwe prullenbak erbij op het schoolplein, cadeautje van de gemeente omdat we meededen met de Gemeentelijke Opschoondag:

 

Het groeit allemaal geweldig in de schooltuin:



SCHOOLTUIN START WEER!

Op dinsdag 12 april begint groep 6 weer met het werken in de schooltuin.

BOSSESCHOOL PAKJESVRIJ!

Dit is nog steeds het eco-doel van dit jaar. Er wordt een Dopper-actie gehouden. Er worden wel 40 doppers besteld. De kinderen die de onesie-wedstrijd wonnen krijgen hem gratis. Hier zie je Robin uit groep 8, blij met haar dopper.

WARMETRUIENDAG 5 februari 2016
Natuurlijk gingen alle verwarmingen op school uit. We willen natuurlijk meedoen met CO2 te besparen.
Maar de Eco-kids hadden ook een ludieke actie bedacht: doe een onesie aan Ze maakten van alle kinderen in onesie een groepsfoto. 3 Kinderen wonnen met deze actie een Eco-dopper.
Hieronder een paar groepen met een 'onesie'!

 

Voor de vakantie namen we afscheid van Babet en Romée. Na de sollicitatieprocedure in de groepen 7 mochten we weer 2 nieuwe eco-leden verwelkomen: Finn Buijs en Sanne van Etten. Zij beschreven in hun mooie brief de dromen, ideeën en plannen die zij hebben.
De werkgroep is weer compleet. Juf Annemieke heeft plaats gemaakt voor juf Evi. Juf Margreet zit nog steeds in de 'denktank' en houdt zich bezig met het gescheiden inzamelen van ons afvalen de eco-acties bij de kleuters.
Hierboven ziet u dus de nieuwe foto van de ECO-KIDS. 

Op de eerste vergadering van de nieuwe werkgroep wordt er gelijk een nieuw thema gelanceerd, naar het idee van Finn.

                                             "BOSSESCHOOL PAKJESVRIJ!"

We gaan ons dit jaar inzetten voor  de DOPPER!  Meer water drinken, en een hele berg afval (pakjes en petflesjes) minder. We hebben allerlei plannen voor acties om geld in te zamelen om ieder kind een goedkope dopper aan te kunnen bieden.

U leest er binnenkort meer over.

 

 

Schooljaar 2014-2015

Voor de vakantie namen we afscheid van Mathilde Boertje en Annelot Meijer. In september 2014 moesten we dus weer op zoek naar nieuwe ecokids. We startten de sollicitatieprocedure. Babet en Romée gingen de groepen 7 bezoeken om te vertellen hoe leuk het is binnen de Eco-werkgroep. Er kwamen wel liefst 7 sollicitatiebrieven.
Hieruit zijn Marin Roodzant (7b) en Anouk Viskill (7a)  gekozen om de werkgroep weer aan te vullen.
Beide meiden hebben veel zin in hun nieuwe taak. Hieronder volgen wat stukjes uit hun sollicitatiebrief:

Anouk: 'Als ik papiertjes of dingen die niet op de grond horen tegen kom, raap ik het op en gooi ik het weg.'
           'Ik vind dat er meer op voeten en fietsen-dagen moeten komen, dat is beter voor het milieu'
           ' ik hoop dat onze school nog veel groene vlaggen zal halen, en ik wil daar een bijdrage aan leveren'

Marin: 'ik wil graag bij de ecogroep  komen omdat ik meer over het milieu zou willen weten'
           'ik vind het leuk om presentaties te houden' 'Ik vind dat we zuinig moeten omgaan met de wereld
            want we hebben er maar één'

We zijn blij met deze enthousiaste dames en hebben onze werkgroep weer compleet!

                        

 

10-10-2014  Dag van de Duurzaamheid
We houden een actie van WaterSpaarders: we roepen alle kinderen op school op om vrijdag de 10e korter te douchen, nl. 5 minuten. "5 minuten is schoon genoeg!
Water verspillen is energie verspillen. En energie verspillen is slecht voor onze aarde.
De ecokids gaan alle klassen rond om dit uit te leggen en posters uit te delen.

6-02-2015 Warme Truiendag

Op deze dag houden we een wedstrijd: "Wie draagt de origineelste muts?" De eco-kids gaan in alle klassen reclame maken en hangen posters op. Nou, op de dag zelf zijn er in de meeste klassen prachtige creaties te bewonderen. Er worden foto's van ze genomen. We laten er hier een paar zien:

 

de winnaars van de groepen 3 en 4

en de winnaars van 5 t/m 8 met wethouder v.d.Vlugt bij de eco-hoek

's Middags komt wethouder A.J. v.d.Vlugt naar onze eco-school om een e-kinderboek aan te bieden van Stedin.         Dit e-book gaat over het onnodig en teveel energieverbruik van mensen en welke gevolgen dat heeft op de natuur. Dit thema sluit natuurlijk perfect aan bij de Warme Truiendag en bij onze activiteiten als Eco-School en daarom werden we ook uitgekozen door de gemeente om dit boek persoonlijk door de wethouder te laten overhandigen. Heel leuk, we keken met elkaar naar het filmpje over Hyko, het ijsbeertje. 
De wethouder vertelde ook dat het streven is om onze gemeente Goeree-Oveerflakkee over elke jaren energie-neutraal te laten draaien. En dat vinden wij als eco-commissie natuurlijk fijn om te horen. 

 

 Op 25 maart  doen we met de groepen 6 mee aan de Gemeentelijke Opschoondag. Gewapend met zakken, grijpers, hesjes en handschoenen gaan we op pad, geassisteerd door ouders en leerkrachten. Veel scholen doen mee. Er wordt door ons ontzettend veel zwerfvuil opgeruimd, ruim 16 zakken vol! Vreemde vondsten zitten er tussen: een whiskeyfles, achterspatbord, speentje, en de gebruikellijke rommel: blikjes, plastic, peuken, snoepwikkels e.d.

De medewerkers van de gemeente komen 's middags alle zakken op hun vrachtauto laden.

                            

 Uitreiking  Groene Vlag op donderdag 23 april om 11.15 uur 

 Wat een feest op het schoolplein. We krijgen voor de 4e keer de Groene Vlag. Wethouder Arend-Jan v.d.Vlugt reikt hem uit aan de Eco-werkgroep. We krijgen ook het certificaat wat erbij hoort en een mooi bordje om aan de schoolmuur te hangen. Nu zijn we altijd zichtbaar een Eco-School. Meester Adri hangt het direct op! De Eco-kids hebben een prachtige rap en een Yell die uit volle borst wordt geroepen door alle kinderen op het schoolplein.

     

    

het bordje voor aan de muur                                       van Deltawind € 500,-

En hier krijgen we de Groene Vlag!

Waterquiz

In juni houden de eco-kids een waterquiz in de groepen 5 en 6. Ze hebben 15 vragen over water gemaakt, in een powerpoint gezet en er filmpjes aan toegevoegd. Een leerzame quiz, maar ook heel leuk!
Na afloop krijgen alle kinderen van hun een ijsje omdat ze zo enthousiast meegedaan hebben.

    

Schooltuintjes

Elke dinsdag wordt er hard gewerkt in de tuintjes. De kroppen sla en andijvie zijn al mee naar huis genomen, en opgegeten. De aardappels groeien lekker door, en ook de bietjes en alle andere gewassen.

Debat Kierbesluit

Als afsluiting van een project van de groepen 7 over het Kierbesluit gingen alle leerlingen per zeilboot naar het scoutinggebouw in Stellendam. Een geweldige zeiltocht, het was prachtig weer, de stemming zat er goed in, Wekenlang hadden de leerlingen zich o.l.v. René Rentinck en Matthijs van Ledden (waterspecialisten) voorbereid op alle nadelen en voordelen van het openzetten van de sluizen. Dan zou het water van het Haringvliet zout worden. Dat betekent allerlei veranderingen voor landbouw, recreatie, veiligheid, natuur enz. De leerlingen hebben ook lessen over debattechnieken gekregen en waren goed voorbereid op het debat tussen groep 7a en 7b. De ene groep was vóór, de andere tégen!

Na de presentatie van hun posters, warop hun standpunten duidelijk stonden vermeld, barstte het debat los. Iedereen deed heel erg zijn best de ander van zijn/haar gelijk te overtuigen.

Toen na afloop van het debat alle zegjes gezegd waren, bleken tijdens de stemming 34 kinderen tégen en 20 vóór het Kierbesluit te zijn.

Hierna per schip naar de Haringvlietsluiszen, rondleiding door het sluizencomplex en de bedieningsruimtes.

Tijdens de terugtocht was er een verrassing: een ZWEMPARTIJ! Het was verdiend, er was hard gewerkt en het was ook 30 graden!

We bedanken beide eco-ouders, René en Matthijs voor hun grote inzet tijdens dit project. Maar ook bedanken we de schippers Leonora Peeman, René Rentinck en Coerd de Heer (van Menheerse Werf), die zich hiervoor belangeloos hebben ingezet. En..................Scouting Goedereede, voor het gebruiken van hun clubgebouw, het lenen van de zwemvesten en de hartelijke ontvangst met limonade!  Het wass een TOP-DAG!

    

            

 

Schooljaar 2013-2014

War Child

De groepen 8 zijn een musical aan het voorbereiden van War Child: "De koning te rijk!". Voor War Child gaan ze allerlei acties bedenken om geld te verdienen. Zo is er o.a. op 19 juni een High Tea, helemaal georganiseerd door leerlingen en ouders. Het is heel gezellig, lekker en ook de opbrengst is super: € 417,-!!

                          

Footprint

Nadat allerlei apparaten gemeten zijn kunnen we het rapport met resultaten afronden. We weten nu wat de Bosseschool aan CO2  uitstoot. De Bosseschool verbruikt evenveel als een auto die 2412.015 km. rijdt, dat is een auto die 20.100 keer naar Rotterdam heen en weer rijdt. De kinderen schrijven een brief naar de directie met aanbevelingen: bijv. meer bomen op het plein, het energieverslindende koffiezetapparaat eruit! e.d.

Duurzaamheidsscan

De kinderen van groep 8 vullen een duurzaamheidsscan in: zij bekijken de school op allerlei gebieden: energieveerbruik, waterverbruik, veiligheid, afval, communicatie, gebouw, omgeving, groen enz. 

 

Schooltuin juni

Alles groeit als kool. Helaas ook het onkruid. Week na week wordt het weggehaald, en inmiddels worden de eerste radijsjes geoogst.



Windenergieproject februari/maart 2014- aftrap op 7 februari: Warme Truiendag
Op Warme Truiendag gaan de Eco-Kids de hele bovenbouw door met hun zelfgemaakte presentaties over Windenergie, het thema van deze dag. In tweetallen weten ze alle groepen duidelijk te vertellen over duurzame energie in tegenstelling tot fossiele brandstoffen. Ze vertellen de groepen ook dat ze mee mogen doen met de windmolenwedstrijd.

De groepen 7 gaan zich een aantal weken verdiepen in windenergie. Op Flakkee een heel actueel onderwerp, waar veel over te doen is. De ene groep is voor, de andere tegen!. De kinderen gaan alle argumenten bedenken waarom je voor of tegen kunt zijn. Ook maken ze posters om hun standpunten te verduidelijken. In de klassen wordt er o.l.v. de ecovaders ook geleerd hoe je je standpunten naar voren kunt brengen, hoe je om moet gaan met tegenstanders, m.a.w. hoe je een debat moet voeren. Een zeer goede voorbereiding hoort er dus ook bij!

         

voorbereiding in allebei de groepen 7

    posters om je mening kracht bij te zetten!

 

Op donderdag 3 april is het dan zover: HET GROTE WINDENERGIEDEBAT.

    

       

hieronder het verlsag in Eilandennieuws:

Lagerhuisdebat         Windenergie op Bosseschool

Na weken voorbereiding was het donderdag 3 april eindelijk zover: het grote
windmolendebat van de groepen 7 van de Bosseschool.

Alle leerlingen hadden zich verdiept in dit actuele onderwerp, en alle voor- en tegenargumenten
gerepeteerd en uitgewerkt. Posters gemaakt die duidelijk maakten welke groep vóór was en welke tegen. In de klassen hadden ze zich behalve op het voorbereiden van de inhoud ook getraind in het voeren van een debat en de echte debattechnieken aangeleerd.

Na een korte introductie waarbij de posters werden gepresenteerd begon het debat.
Onder leiding van eco-ouders Gert-Paul van’t Hoff en Rene Rentinck werden door de deelnemers al hun argumenten aangedragen en de meningen helder uiteengezet.
Elke debater die wilde reageren ging even staan, het leek wel het Lagerhuis.

Opvallend was hoe goed de kinderen luisterden naar de ander, echt reageerden op het zojuist gevoerde argument, gingen nadenken over oplossingen voor door de ander aangegeven problemen, om zo tot een compromis te komen.
Maar twee leerlingen “sprongen er echt uit” bij dit debat. Deze kinderen uit de klas van voorstanders, Mayke Wesdorp en Luka Kom, kregen de prijs voor beste debatteerder. Voor allebei een windmolen!

Na het slotpleidooi van beide kanten was er nog een laatste stemming over windenergie.
Hierbij hoefden de kinderen zich niet meer te houden aan de vooringenomen stellingen.

Je zag duidelijk dat sommige kinderen overtuigd geraakt waren door de andere partij. Er werd dus niet alleen maar voor het “eigen” standpunt gekozen. Uiteindelijk kozen de meeste kinderen ervoor om tegen windenergie te stemmen.

Omdat iedereen zo betrokken was bij het onderwerp en supergoed zijn best had gedaan bood de Eco-Schoolswerkgroep de leerlingen van groep 7 en hun leerkrachten een dag naar Tiengemeten aan. En dat viel bij iedereen zeer in de smaak! 

 

Tijdens het windenergieproject bedachten de Eco-kids een windmolenwedstrijd voor de hele school. Alle kinderen mochten een windmolen inleveren. Het werden er uiteindelijk niet zo veel, maar wel hele mooie. De werkgroep besloot dat iedere deelnemer een eco-prijsje verdiende.
Dat waren: Anouk (6a), Marin &Vera (6b), Amy (6b), Aimée(6a), Camilla (6a), Rick (8a), Dennis (6b) en Dylan (5a) en Anne (6b). Op de foto zijn alle windmolens te zien.



 Schooltuinproject van de groepen 6 van april t/m oktober 2014

In april worden de tuintjes uitgezet door de tuinouders, en half april krijgt iedere leerling uit groep 6 zijn eigen stukje grond. een leuke kei erbij gemaakt, waarop de naam van de eigenaar staat.
Aardappels poten, pootuitjes, radijs en peentjes zaaien, een week later een slaplantje erbij en ook nog afrikaantjes worden gezaaid. Elke keer weer iets erbij volgens een plan. Na een droge periode gelukkig weer een periode met regelmatig een bui, en zo groeit alles goed. De groep tuinouders bestaat uit 5 enthousiaste vrouwen, en samen met de leerkrachten verzorgen ze de gezellige tuinlessen, en iedereen geniet ervan.

 

Na het fresen worden hier 50 tuintjes uitgezet

 

  

 Het voorbeeldtuintje van de ouders 

In de klassen worden de tuinlessen uit het tuinboekje gemaakt: over zaden, wortels, stengels, bladeren, bloemen, over de beestjes die je in de tuin tegenkomt (o.a. de regenwormen) en wat je van een plant kunt eten. Alles verlevendigd met filmpjes van schooltv/beeldbank, en met heel veel doe-opdrachten.

Gemeentelijke Opschoondag 19 maart
De groepen 5 hebben op woensdag 19 maart meegeholpen met de gemeentelijke opschoondag.
Beide groepen kinderen hebben onder begeleiding van vele ouders de wijken rond de school ontdaan van allerlei zwerfvuil. In de groepen hebben ze voor en na de actie ook gewerkt over allerlei soorten afval.
Hier zijn de kinderen te zien na de actie: trots op hun prestaties! Zakken vol zwerfvuil, en dat betekent weer veel schone straten! Al het vuil is later door de medewerkers van de gemeente opgehaald.

                                          

Kleuters werken over AFVAL

In alle kleutergroepen is in februari gewerkt over afval. Twee weken stonden alle activiteiten in de kleutergroepen in het teken van afval. Afvalscheiding, zwerfvuil, glasbak, plastic afval, oud papier, je kunt het zo gek niet bedenken of de kleuters hebben erover gepraat en gewerkt. Tot slot van hun project zijn alle kleuters afval weg gaan brengen waar het hoort: in de glasbak, in de plastic bak, de gft-bak, de papierbak en de bak voor het restafval. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen, en de kleuters hebben het heel goed begrepen!
        

 

WARME-TRUIENDAG 7 februari 2014                              

Weken van tevoren beginnen de ecokids deze al te organiseren. Er oerden mooie powerpoints gemaakt om in de groepen 5 t/m 8 een presentatie te houden over duurzame energie.


De groepen 7 gaan de komende weken over windenergie nadenken: wat zijn de voors- en tegens bij de komst van grote windturbines op Goeree-Overflakkee? Een heel actueel onderwerp: er moeten op ons eiland wel 5 locaties komen met megagrote windturbines. Door de presentaties van onze ecoleerlingen werd de aftrap gegeven voor het project van de groepen 7.
Ook wordt er door de meiden een mooie maquette gemaakt waar de windmolens van de windmolenwedstrijd die gehouden gaat worden op komen te staan.....of erbij, want je mag zelf weten hoe groot je turbine wordt.

Hieronder wat foto's van de warmetruiendag:  de ecohoek met de maquette, de presentaties, het bezoek aan de meterkast door de groepen 6.......... enz.

                    

                 

De meterstanden zijn deze dag ook opgenomen, aan het begin en aan het eind, en gaan vergeleken worden met een 'gewone vrijdag' . Maar we weten nu al dat we heel wat energie bezuinigd hebben, dus ook minder CO2 uitstoot (per graad omlaag wel 7 %!)

 

 

Op 20 november 2013 is het de Dag van de Rechten van het Kind. In veel bovenbouwklassen wordt hier aandacht aan besteed. In groep 6b wordt er door 3 meiden een spreekbeurt gegeven over UNICEF m.b.v. een powerpointpresentatie. Ze gebruiken hiervoor allerlei informatie uit het spreekbeurtpakket van Unicef en de website van deze organisatie.

  

 

Op 10-10-2013 hielden we de Dag van de Duurzaamheid. In veel groepen is gekeken en gesproken over de PPT over de ecologische voetafdruk. In het rijke Westen is deze per persoon veel groter dan in het armere Azië en Afrika. Als ieder mens gemiddeld 1,8 ha zou gebruiken, hadden we ruim genoeg aan onze aarde. Maar een Nederlander gebruikt gemiddeld wel 4 hectare, en een Amerikaan zelfs wel 9,5 ha. Het betekent dat we veel duurzamere keuzes moeten maken, we hebben tenslotte maar één wereld, en daar moeten we zuinig op zijn. We hebben erover nagedacht welke keuzes je zou kunnen maken.

 Vorig schooljaar eindigden we met een inventarisatie van alle apparaten van de Bosseschool. Nodig om van de school een CO2footprint te maken. We telden lampen, computers, verwarmingen, alle apparaten, digiborden e.d. en berekenden het verbruik in m3 en kWh. Al deze apparaten zorgen voor CO2 uitstoot in de lucht, en die willen we berekenen. Met het doel om te kijken hoe we deze uitstoot zouden kunnen beperken als school, of maatregelen nemen die de CO2 uitstoot compenseren. Een moeilijke, maar boeiende materie waar de werkgroep zich dus mee bezighoudt. De footprint is bijna klaar, en dan zal de werkgroep met een brief vol aanbevelingen komen...............We zijn nu nog met een metertje van veel apparaten het verbruik aan het meten.

 

In september 2013  hielden we weer een sollicitatieronde voor 2 nieuwe eco-leerlingen in de werkgroep. Saartje en Ivo moesten vervangen worden. Inmiddels hebben Babet (7a) en Romée (7b) hun plekje ingenomen en is de werkgroep weer compleet. De eerste lunch-vergadering hebben we inmiddels gehad.
Hieronder ziet u de nieuwe eco-werkgroep. Vier enthousiaste meiden die veel ideeën hebben!

 

 

 

 



Schooljaar 2012-2013
In september konden leerlingen uit groep 7 solliciteren naar een plekje in de werkgroep. Er waren 5 sollicitaties. Uit groep 7a werd Mathilde Boertje gekozen, en uit groep 7b Annelot Meijer. Zij hadden een hele goede sollicitatiebrief geschreven, waaruit bleek dat zij heel betrokken zijn bij het milieu en frisse ideeën hebben. Samen met Saar en Ivaruit de groepen 8 gaan zij dit schooljaar vele activiteiten uitvoeren in het kader van 'ECWebsites NederlandO'.    

helemaal passend bij de Bosseschool en bij Eco-Schools, gemaakt door 3 creatieve en enthousiaste meiden uit groep 8.

helemaal passend bij de Bosseschool en bij Eco-Schools, gemaakt door 3 creatieve en enthousiaste meiden uit groep 8.